
“Het draait niet om suiker, maar om samenkomen”: Ayoub (22) neemt je mee door zijn ramadanfeest (10/04/2024)
Voor 1 op 7 Gentenaars liep gisteren - 9 april - de vastenperiode van de ramadan af. Ter beloning van zowel het spirituele als maatschappelijke werk dat ze in die periode leveren, vieren ze de dag erna feest: het ramadanfeest of Eid al-Fitr. “Je naasten helpen is een groot aspect van de ramadan”
Het ramadanfeest is naar jaarlijkse gewoonte een drukbezette dag: “Volledig in teken van dankbaarheid, samenhorigheid, solidariteit en vergeving”, legt leerkracht Islamitische godsdienst Ayoub Louch (22) uit. “Maar het is ook een manier om onszelf te belonen voor de inspanningen die we leveren tijdens de ramadan.”
Deze vastenperiode heeft namelijk naast een spirituele ook een grote maatschappelijke rol: “Je naasten die het nodig hebben helpen. Je hand uitreiken naar hulpbehoevenden, het is een belangrijk aspect van de ramadan.” Zo werden er bijvoorbeeld gemiddeld per Gentse moskee 150 maaltijden weggegeven tijdens de voorbije vastenperiode.
Alvorens het feestgebed plaatsvindt - op het einde van de ramadan - moet er dus nog een verplichting vervuld worden: de Zakat al-fitr. Het gezinshoofd schenkt per gezinslid dat men ten laste heeft €7. “Dat bedrag wordt jaarlijks vastgelegd door de Belgische Raad van Islamitische theologen”, legt Louch uit.
“Deze inzameling gebruikt de moskee om behoeftigen te helpen, zodat ook zij een maaltijd, kledij of een geschenk kunnen aanschaffen. Want tijdens het ramadanfeest geven we elkaar bijvoorbeeld ook cadeautjes”, vervolgt hij. “Je kan het vergelijken met een paas- en kerstfeest in één.” Het islamitische geloof stipuleert twee grote feesten als godsgeschenken: het ramadanfeest en het offerfeest.
Verloop van de feestdag
‘s Ochtends vroeg in de mooiste outfits in traditionele kledij naar de moskee voor de lofgezangen over de bezinning, het grote gebed en de toespraak van de imam. Nadien ruilen ze de traditionele kledij om voor een mooie nieuwe outfit: “Naast onze woonsten mooi aankleden en decoreren, is een propere nieuwe outfit ook traditie.”
Vervolgens komen ze samen voor een maaltijd thuis bij het hoofd van de familie. “Bij mij zijn dat mijn oma en opa. We kwamen vandaag samen met de hele familie om te genieten van elkaars gezelschap”, zegt Louch. “We vieren het weerzien en de samenhorigheid. Ook vergeving kent hier een plaats. Mochten er doorheen het jaar wrevelingen ontstaan zijn, worden die nu opgelost en vergeven.”
Hier worden de traditionele Marokkaanse koekjes en thee genuttigd: “Die zie je echt heel de dag door opduiken. Families maken die bijna altijd zelf op de laatste avond van de ramadan.” Maar ook gerechten uit andere streken vinden een weg naar de eettafel: “Ik ben van Marokkaanse afkomst, maar ook Turkse baklava en verschillende soorten tajine worden gegeten.”
Ten slotte bezoeken ze ook buren, naasten en vrienden: “Dat is natuurlijk persoonsafhankelijk wie je allemaal bezoekt, maar de bedoeling is om warme banden te vieren. Het draait echt om een groot weerzien van zowel oude als nieuwe vriendschappen en familiale verbindingen.” Zo wordt er ook veel familie in het buitenland bezocht. “Ook niet-moslims kunnen op je sociale agenda staan. Tijdens de ramadan hebben zij ook een plaats in onze gedachten en handelingen.”
“Ik weet dat er vaak gesproken wordt over het ‘suikerfeest’, maar het draait echt niet om suiker. Het gaat om vreugde en samenkomen”, aldus Louch. “Bij ons stonden er vandaag zowel suikervrije thee en koekjes als met suiker op tafel.”
Bron: Het Laatste Nieuws
https://www.hln.be/gent/het-draait-niet-om-suiker-maar-om-samenkomen-ayoub-22-neemt-je-mee-door-zijn-ramadanfeest~a35f236e/