
Fatih Cengiz: Na zonsondergang liggen de kansen voor het grijpen: voor moslims én niet-moslims (23/03/2024)
Van het rusthuis tot in het voetbalstadion, tijdens de ramadan duiken steeds meer iftardiners voor het grote publiek op. Of die dan georganiseerd worden door moslims of niet, maakt eigenlijk niet uit.
Voor moslims is het een speciale maand: ramadan. De vastenmaand. Maar naast het vasten is de ramadan ook het bewijs dat moslims, binnen de drukte van het dagelijks leven, tijd vrij kunnen maken voor het spirituele. Individueel, en in connectie met de samenleving.
Al jaren organiseren moslims in België iftars – de diners na zonsondergang – met buren, politici en andere organisaties. Zo is er bijvoorbeeld het project Iftarmee/Iftarons, waarbij eender wie zich kan inschrijven om een iftar bij een gezin thuis bij te wonen. De bedoeling is om op deze manier met elkaar in dialoog te gaan en vooroordelen te overwinnen. Beschouw het een blind date aan de eettafel, waarbij zowel de deelnemers als de gastgezinnen grenzen moeten verleggen. Want noch een onbekende ontvangen, noch bij een onbekend gezin gaan eten is evident. Maar een samenkomst bij iemand thuis zorgt wel voor een meer diepgaande kennismaking, wat op zijn beurt leidt tot meer begrip voor elkaar. Sinds 2017 zijn in België met Iftarmee meer dan duizend iftars georganiseerd. Dat leverde ook al blijvende vriendschappen op, met families die nog steeds contact met elkaar hebben. Het leverde zelfs al een omgekeerde iftar op, met Vlaamse gerechten op tafel.
Kom op tegen Kanker organiseert al een aantal jaar life-iftars waarbij bewustwording en bespreekbaarheid van de ziekte op de voorgrond staat. Je kon ook al aanschuiven aan de iftartafel van Pleegzorg Vlaanderen, in een woon-zorgcentrum in Beringen en zelfs in het stadion van KAA Gent.
Het is duidelijk: sommige van deze initiatieven komen van niet-islamitische organisaties. Ze omarmen de iftar als concept om een bredere laag binnen de samenleving te bereiken. Voor een moslim is het spirituele tijdens de ramadan het belangrijkst. Die spiritualiteit houdt ook de vraag in hoe een beter mens te worden, en hoe te kunnen bijdragen tot een betere samenleving. Iftars die aandacht vragen voor een bepaald thema moeten dan ook omarmd worden. Of die nu georganiseerd worden door moslims of niet-moslims, het zal niets afdoen van het spirituele achter de ramadan en de iftar.
We weten wel: een thema-iftar zal de maatschappelijke uitdagingen in ons land niet direct oplossen. Wel gaat het zorgen voor een breder draagvlak en input vanuit verschillende achtergronden en culturen. Het zal een bijdrage leveren om uitdagingen binnen de context van een multiculturele samenleving aan te pakken en het helpt om solidariteit binnen onze samenleving te versterken. Laten we die kansen grijpen.
Bron: Het Belang van Limburg